Pregled obrazovanja i osposobljavanja 2024.
Datum objave: 29. studenoga 2024.
Europska komisija objavila je izvješće Pregled obrazovanja i osposobljavanja za 2024. godinu. U Pregledu obrazovanja i osposobljavanja predstavlja se godišnja analiza razvoja sustava obrazovanja i osposobljavanja u EU-u koju provodi Europska komisija. U Pregledu se prati napredak u ostvarenju ciljeva koje su zemlje EU-a utvrdile u sklopu strateškog okvira europskog prostora obrazovanja. Usto se objedinjuju najnoviji dostupni podaci i ažurirane informacije o nacionalnim mjerama politike.
Za RH istaknuto je kako Hrvatska intenzivno modernizira sustav strukovnog obrazovanja i osposobljavanja (SOO) kako bi ga uskladila s potrebama tržišta rada. Udio učenika u strukovnim programima među najvišima je u EU (70,5 %), no stopa zaposlenosti nakon završetka SOO-a (70 %) i dalje je ispod prosjeka EU (81 %). Ističe se 25 strukovnih škola koje su transformirane u regionalne centre kompetentnosti s inovativnim poučavanjem i boljom infrastrukturom. Prepoznato je kako Hrvatska radi na povećanju učenja temeljenog na radu (trenutno 39,5 % naspram 64,5 % u EU-u) te na osiguravanju kvalitete kroz reviziju samoprocjena i proširenje programa praćenja učenika nakon završetka školovanja. Posebno je istaknuto kako reforma uključuje i prilagodbu nacionalnih natjecanja u vještinama međunarodnim standardima poput WorldSkills, uz promicanje cjeloživotnog učenja. Eksperimentalna primjena reformiranih kurikuluma provodi se od 2022., a očekuje se potpuna implementacija do 2025./2026. godine, uz financiranje iz ESF+ projekta Daljnja provedba kurikularne reforme strukovnog obrazovanja u iznosu od 17,7 milijuna eura.
Izvješće prepoznaje kako obrazovanje odraslih u Hrvatskoj ostaje ograničeno, uz nisku razinu sudjelovanja (23,3 % u 2022.) u odnosu na EU prosjek (39,5 %). Hrvatska ulaže sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) te ESF+ fonda u osposobljavanje, s naglaskom na razvoj digitalnih i zelenih vještina putem programa vaučera za obrazovanje. Razvijaju se novi kurikuli temeljeni na Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (HKO) te sustavi za priznavanje neformalnog i formalnog učenja, uključujući vrednovanje prethodnog učenja za mikrokvalifikacije.
Pregled sadrži komparativno izvješće EU-a koje prati napredak prema različitim ciljevima, izvješća o 27 zemalja koja bilježe nedavna i tekuća promjene u obrazovnoj politici te Monitor Toolbox s ključnim izvorima i pokazateljima korištenim u publikaciji te ih možete pregledati i preuzeti na sljedećoj poveznici – Pregled obrazovanja i osposobljavanja 2024.
PODIJELI SADRŽAJ