Analiza kompetencija


Poštovani Mislave,
 
 
ja sam poslala anketu za poslodavce na nekoliko odabranih adresa još prije 2 tjedna  , ali kao što su neki kolege već konstatirali, bez obzira na osobna poznanstva  imam problema sa prikupljanjem podataka. Nadam se da ću ipak skoro dobiti neke podatke natrag. No, u samom razgovoru sa ljudima mi je iskrsnuo potencijalni problem, a kojega smo i dotaknuli na našem sastanku, a to je da li je dobar kriterij odabira radnih mjesta sa najviše zaposlenih ili smo ipak trebali ići na ključna radna mjesta koja nose sektorsko znanje  i napredak. To bi u mojem sektoru , šumarstva, obrade i prerade drva, mogao biti problem. Naime, s obzirom da je sektor radno intenzivan, brojčano najveći dio zaposlenih čine pomoćni radnici. Mislim da ti podaci neće biti relevantni za sektorska znanja.
Da li anketu prilagoditi na način da uzmem 1 radno mjesto sa njaviše zaposlenih, a 3 ključna radna mjesta za djelatnost firme? Gotovo sigurno će kod svih radna mjesta sa najviše zaposlenih biti pomoćni radnici, a ako pokrijemo jedno pomoćno radno mjesto, pokrili smo sva jer će tu više biti presudne opće i socijalne kompetencije?
 
Molim vas sugestiju, da mogu odmah sutra reagirati i uputiti ljude na završavanje ankete.

Pozdrav
 

KOMENTARI SKTRUČNJAKA

Poštovanje gđo. Serdoner,
 
Slažem se u potpunosti sa Vašim prijedlogom jer nam je važno dobiti presjek svih radnih mjesta u određenom sektoru (ili barem onih najznačajnijih). Zbog specifičnosti pojedine industrije svakako kriterij broja zaposlenih nije dobar i treba ga promijeniti. Dakle, treba poslodavce pitati da nam daju ona radna mjesta na razini srednje stručne spreme koja smatraju važnima. Vaš prijedlog 1 + 3 mi se čini jako dobar.
 
Pozdrav,
 
Mislav


Poštovani Mislave,
 
konačno sam dobila prve ankete poslodavaca: Na osnovu te dvije sam popunila priloženu matricu samo da mi verficirate postupak, iako imam i dvojbe odnosno pitanja oko samih odgovora poslodavaca odnosno njihovog nominiranja kompetencija pa i samih radnih mjesta u sektoru. Npr.
 
* da su sljedeće kompetencije ili osobine i kvalifikacije : psihofizička stabilnost i izdržljivost, moć koncentracije, zdravstvena sposobnost za rad na stroju i sl.
* da li zanimanje energetičar treba pretežno sektorska znanja ili ne
* da li je pod skupinu kompetencija mišljeno  stručne, opće i socijalne ( kao u upitniku) ili nešto drugo
 
Čekam još ankete iz podsektora šumarstva,  djelatnosti proizvodnje namještaja i građevinske stolarije te upitnik visokoškolske ustanove. Sa tim upitnicima bi trebala dobiti nešto bolji obuhvat sektora. Nisam sigurna da li bi bilo potrebno dobiti popunjenu anketu i iz sektora proizvodnje celuloze i papira ili će biti i ovo dobro s obzirom da testiramo metodologiju?
Osim prvobitne korekcije koju sam napravila na anketi ( promjena radnih mjesta u 1 sa najviše zaposlenih i 3 ključna radi karakteristike sektora da zapošljava veliki broj pomoćnih radnika), nisam sigurna da nisam možda trebala ponuditi malo širi odabir kompetencija stručnih i općih i socijalnih , kao posebni prilog upitniku , te ostaviti još na kraju mogućnost da se navedu ostale kompetencije. Naime, naša bojazan je bila da ćemo nuđenjem rješenje prejudicirati odgovore. No, iz ova 2 upitnika mogu izvesti zaključak da su se ljudi ionako u osnovi držali mojih nekih primjera, samo je sad nedostatak da sam dobila suženi izbor kompetencija  ili  više ponavljanja. Koliko mogu prosuditi, poznavajući sektor, tu ima više mogućnosti za odabir šire lepeze kompetencija. Ljudima je dosta komplicirano popunjavati ovu anketu zbog nedostatka vremena s jedne strane, opsežnosti s druge strane i nemogućnosti  da si pomognu nekim internim aktima poduzeća( jer nažalost u ovoj branši ima vrlo malo poduzeća koja imaju ISO certifikate i time propisane procedure tj. u ovom slučaju radna mjesta sa opisima).
 
 
Nadalje, ako sam dobro razumijela zadatak, na kompetencije iz ankete poslodavaca treba dopisati kompetencije iz drugih izvora ( NOK, nacionalne strategije razvoja, tehnološki razvoj).
Kod odabira tih kompetencija polazimo od novih zanimanja koja se planiraju za budućnost pa odatle izvodimo kompetencije  ili polazimo  od  novih kompetencija koja će se postavljati pred neka radna mjesta odnosno zanimanja ( u izvorima susrećemo i jedno i drugo, pa mislim da bi trebalo koristiti što ima jer je bit zapravo pravac i izazovi razvoja  iz kojih se mogu izvesti kompetencije)??.
 
Molim kometare.
 
Srdačan pozdrav
 
Antonija Šerdoner


14.07.2011.
KOMENTARI STRUČNJAKA

Poštovanje gđo. Šerdoner,
 
Što se tiče Vaših pitanja odgovori su kako slijedi:
 
* da su sljedeće kompetencije ili osobine i kvalifikacije : psihofizička stabilnost i izdržljivost, moć koncentracije, zdravstvena sposobnost za rad na stroju i sl. – ovo nisu kompetencije, to su više osobine ličnosti (prve dvije) dok je zdravstvena sposobnost nešto sasvim treće. Kompetencije su nešto što se može steći obrazovanjem ili iskustvom (zdravstvenu sposobnost ili moć koncentracije ne možemo steći na taj način).
 
* da li je pod skupinu kompetencija mišljeno  stručne, opće i socijalne ( kao u upitniku) ili nešto drugo – odvojene su stručne (teoretske i praktične) od općih i socijalnih koje sve vodimo pod opće. Dakle, imati ćemo u tablici samo dvije skupine (S- stručne i O – opće) jer je ideja bila da se stručne odnose na sadržaj strukovnih a opće više na sadržaj budućih općeobrazovnih modula ili predmeta u kurikulumu.
 
* da li zanimanje energetičar treba pretežno sektorska znanja ili ne – iz onoga što je dao poslodavac moram priznati da mi nije jasno je li energetičar osoba koja se bavi zaista proizvodnjom drveta i proizvoda od drveta ili je to osoba koja se bavi elektroenergetskim ili strojarskim postrojenjima i uređajima. Ovako kako je napisano, radno mjesto ne treba nikakve stručne kompetencije pa mi je teško odgovoriti na pitanje jer zapravo ne vidim što osoba stvarno treba znati raditi.
 

Nisam sigurna da li bi bilo potrebno dobiti popunjenu anketu i iz sektora proizvodnje celuloze i papira ili će biti i ovo dobro s obzirom da testiramo metodologiju? Mislim da je u ovoj fazi važnije pokriti jedno područje (podsektor) i tu imati dovoljno radnih mjesta i zanimanja tako da se može pokazati kako bi se na temelju ovih nalaza mogla sastaviti buduća kvalifikacija od skupina kompetencija. U tom smislu sami odlučite, možete li dobiti dovoljno odgovora iz područja u kojem ste krenuli ili ćete „otvarati“ novo područje.
 
nisam sigurna da nisam možda trebala ponuditi malo širi odabir kompetencija stručnih i općih i socijalnih , kao posebni prilog upitniku , te ostaviti još na kraju mogućnost da se navedu ostale kompetencije. Razumijem probleme branše ali kako smo odlučili krenuti  asistiranim upitnikom (ne on-line) i kako smo dogovorili da ne treba skupiti previše poslodavaca, mislim da je ključno da se sa njima sjedne i da se popuni anketa uz njih pri čemu ih treba usmjeravati u tom procesu i provjeriti koja su to stvarno ključna znanja i vještine za neko radno mjesto. Ako im damo listu s 50 kompetencija i ako ih ne vodimo kroz popunjavanje, oni će ponovo izabrati vjerojatno između prvih 20 (jer im se neće dati dalje čitati) i mislim da ćemo opet dobiti samo one kompetencije koje smo sami napisali u tu listu, a upravo to želimo izbjeći jer nam takvim pristupom na kraju ne trebaju poslodavci uopće. Mislim da je jedino rješenje sjesti s tih nekoliko poslodavaca kad budu imali sat vremena i proći s njima kroz upitnik i zamoliti ih da upravo navedu ključna znanja i vještine za pojedino radno mjesto.
 
Nadalje, ako sam dobro razumijela zadatak, na kompetencije iz ankete poslodavaca treba dopisati kompetencije iz drugih izvora ( NOK, nacionalne strategije razvoja, tehnološki razvoj).
Kod odabira tih kompetencija polazimo od novih zanimanja koja se planiraju za budućnost pa odatle izvodimo kompetencije  ili polazimo  od  novih kompetencija koja će se postavljati pred neka radna mjesta odnosno zanimanja ( u izvorima susrećemo i jedno i drugo, pa mislim da bi trebalo koristiti što ima jer je bit zapravo pravac i izazovi razvoja  iz kojih se mogu izvesti kompetencije)??. – dobro ste shvatili. Ovi izvori nam služe i za dopunjavanje kompetencija po aktualnim zanimanjima (NOK, analiza potrebnih kompetencija u sektoru ako je nađete ne stranicama neke od relevantnih strukovnih organizacija). Drugi dio su predviđanja za budućnost. Npr. ako se očekuje veće korištenje CNC strojeva u obradi drveta tada će to zahtijevati od dijela kadra značajnija računalna znanja… Mislim da ima smisla pogledati na stranici DG enterpirse and industry (http://ec.europa.eu/enterprise/index_en.htm) gdje su dostupne strategije i istraživanja za industrijske sektore iz kojih se daju prepoznati određena predviđanja razvoja pa time i potrebnih kompetencija.
 
Što se same matrice tiče, nemam primjedbi s time da kada budete sastavljali skupine kompetencija idite na što uže skupine (pa tako opće treba podijeliti na; izražavanje na materinjem jeziku, strani jezik, poslovna komunikacija…) dakle na način da sutra svaka ta skupina kompetencija bude jedan modul u kurikulumu odnosno jedan ili dva (možda 3) predmeta. Za ovo naravno treba imati što više kompetencija da to možete dobro složiti, i upravo je zato važno da ih daju poslodavci i da su što konkretnije. Inače biste u matrici završili sa  20 kompetencija koje ste sami stavili kao primjer, a od toga je kasnije nemoguće pripremiti iole smislen standard kvalifikacije.
 
Nadam se da sam Vam pomogao već ovim mailom a svakako Vas molim da me slobodno kontaktirate jer sada imam dovoljno vremena i nećete više čekati na odgovore ovako dugo.
 
Pozdrav,
 
Mislav

Verzija za ispis
  • Animirani film - Reforma sustava strukovnog obrazovanja više
  • Sretan Božić i uspješnu Novu godinu želi vam projektni tim! više
  • Osmi sastanak radne skupine 1 u Zagrebu više
  • Sedmi sastanak Radne skupine 1 u Slavonskom Brodu više
  • Predstavljanje rezultata projekta „ Jačanje institucionalnog okvira za razvoj strukovnih standarda zanimanja, kvalifikacija i kurikuluma“: alati za planiranje strukovnih kvalifikacija – metodologija razvoja strukovnih standarda zanimanja, kvalifikacija i kurikuluma više